「—」

Assalamualaikum and annyeonghaseyo. So today I wanna share a bit about our lovely PBS B6D2E1 *tgn di bahu mata ke atas* I'll present on Wednesday maybe. Or maybe tomorrow! T.T Wish me luck babe. Credit to Amira

ISI 1 
  • - Kepentingan makan makanan berkhasiat : Korang terang la tentang pentingnya makanan berkhasiat ni. Cari la kat mana-mana web mesti ada punya la, pastu tentang akibat tidak makan makanan berkhasiat.

ISI 2 
  • - Mempraktikkan amalan pemakanan : Yang ini tak silap aku korang boleh letak isi tentang cara-cara nak mengamalkan pemakanan yang berkhasiat dengan betul..contoh kurangkan pengambilan makanan yang mengandungi gula yang berlebihan. Korang boleh letak tips-tips pemakanan yang sihat juga.

ISI 3 
  • - Merancang satu gizi seimbang : Sbelum tu cuba buka buku sains tingkatan 2. Buku tu ada tunjuk tentang contoh gizi yang seimbang kan, ada menu dalam tu kan, korang boleh masukkan menu tu tapi dalam bentuk karang la, jangan buat table lak. Pastu masukkan la isi apa-apa yang patut untuk menghuraikan isi ketiga ini.

ISI 4 
  • - Mewajarkan pengagihan makanan kepada yang kurang bernasib baik/memerlukan : Ni pula, maksudnya ialah menggalakkan pengagihan makanan ataupun sumbangan makanan kepada orang yang miskin/bernasib baik atau memerlukan, macam kat negara lain yang kekurangan makanan tu.

ISI 5 
  • - Mengaitkan adab makan yang menepati sensitiviti dan kepercayaan agama : Yang ni la kebanyakan orang tak faham soalannya. Maksudnya setiap orang mempunyai agama kan. Setiap agama ada adab makan serta makanan yang dilarang untuk makan. So, aku bagi satu contoh, agama Islam melarang umatnya makan khinzir kan dan agama Hindu tak boleh makan daging. So, untuk menjaga keharmonian dalam negara ni, orang yang beragama Islam tidak boleh menghidangkan daging lembu kepada orang yg beragama Hindu. Orang yang beragama Hindu pula tidak boleh makan makanan sepetrti khinzir di hadapan orang yang beragama Islam.

Kalau tak faham juga, rujuk la buku teks, semuanya ada kat situ.